16. března 2021
Interview

Na VUT v Brně vzniká první elektrický monopost formule

Svět velké formule 1 je nejspíš až příliš blyštivý na to, aby se v něm Češi dokázali výrazněji prosadit. Vše je o velkých globálních značkách, které za závodníky a jejich vozy stojí. Nejde jen o řidičský um, ale o schopnost sehnat velké sponzory, postavit elitní tým a získat místo mezi necelou třicítkou vyvolených jezdců. Přesto vzniká právě teď v České republice monopost, který budí pozornost. Jde o vývoj vůbec první elektrické formule u nás, na které se podílí tým TU Racing, jenž funguje při Vysokém učením technickém v Brně. O tom, jak si čeští studenti v globální soutěži vedou a také o elektronice a PCB deskách jsme se bavili s Dominikem Klementem. Nejmladším vedoucím týmu v jeho desetileté historii a vůbec prvním vedoucím z fakulty elektrotechniky.

Kde všude jsou ve formulích využívány desky plošných spojů?

Desky plošných spojů používáme téměř všude. Trend elektrifikace v automobilovém průmyslu neminul ani soutěž Formula Student. To, že elektrická formule je plná elektroniky a různých jednotek je očekávané, ale čím dále tím více elektroniky přibývá i na spalovacím monopostu. Jedná se většinou o jednotky, které napomáhají řidiči soustředit se na řízení a jež mu usnadňují jízdu. Je to například jednotka řízení spojky, ta zajišťuje optimální start a zrychlení v disciplíně akcelerace. Novinkou je také elektrické zatáčení zadní nápravy, které při nízkých rychlostech zvyšuje obratnost a při vysokých stabilitu vozu.

Jaký typ PCB desek využíváte? Jaké vlastnosti musí splňovat?

V současnosti ani zdaleka nevyužíváme high-end technologie, ale spíše pouze základní jako jsou dvouvrstvé a čtyřvrstvé desky s FR4 dielektrikem. Jedná se většinou o desky, které nejsou silové, a proto nepotřebujeme hrubou vrstvu mědi. V budoucnu ale plánujeme vyvíjet například vlastní vysokonapěťový měnič, který má za úkol zajistit napájení celé formule, nebo invertor, který řídí proud dodávaný do trakčních motorů, jež pohánějí formuli. Jsme rádi, že má Gatema s výrobou desek na podobné použití zkušenosti a můžeme se spolehnout na odbornou pomoc a expresní výrobu.

Kteří lidé z vašeho týmu nejvíce rozumí designu PCB?

V šedesátičlenném týmu máme dvě sekce, které pracují s elektronikou. Sekci Electronics, ta má na starosti především návrh, optimalizaci a výrobu kabelového svazku a volbu jednotlivých senzorů, jimiž je celé auto poseté, jedná se například o snímače tlaků, teplot, průtoku a pozice. Samotný vývoj většiny DPS zastřešuje sekce elektrického pohonu (electric powertrain), jež má na starosti kromě vysokonapěťového trakčního systému, také vývoj většiny jednotek do spalovací formule. Tato sekce se následně neformálně dělí na lidi, kteří pracují na vývoji nízkonapěťových jednotek a na zkušenější členy, kteří vyvíjí vysokonapěťové části. Pro představu trakční baterie současného monopostu má nominální napětí přibližně 410 V a v budoucnu ho plánujeme zvýšit až na maximum dovolené pravidly, tedy 600 V.

Jak pandemie ovlivnila vaše soutěže? A jak samotný vývoj formule?

Pandemie nás, jako téměř každého, ovlivnila dosti razantně, přibližně v polovině března minulého roku nám byl zakázán přístup na dílnu a práce na autě byly tedy přerušeny ve fázi výroby, kde je pro nás čas na dílně nejdůležitější. Krátce na to byly zrušeny také závody, dali jsme si ale za cíl auta dokončit, perfektně je otestovat a připravit na letošní závodní sezónu. V průběhu testování obou monopostů pracujeme jako TU Brno Racing team na další verzi elektrického auta, se kterým chceme dosahovat na pódiová umístnění. Momentálně připravujeme oba monoposty jak elektrický, tak i spalovací na testovací fázi, která začne koncem zimy. Cílem je dosáhnout kýžené spolehlivosti, která byla klíčem k našim úspěchům.

Každou sezónu opustí tým přibližně třetina členů, většina z nich úspěšně dokončí studium a často najdou práci u některého z našich partnerů, protože jsou na tyto firmy zvyklé z praxe na formuli. Každoročně se tedy tým razantně mění, v posledních letech vzhledem k vývoji nové elektrické pohonné jednotky se přidalo velké množství studentů z fakulty elektrotechniky a také z fakulty informačních technologií, tito studenti tak tvoří přibližně čtvrtinu týmu. Dále se k nám přidalo několik studentů z fakulty podnikatelské, ti mají na starosti marketing a prezentaci týmu na sociálních sítích. Dá se tedy říct, že z projektu původně téměř výhradně fakulty strojního inženýrství se stal celouniverzitní projekt propojující studenty napříč celým spektrem oborů, které je možno na VUT v Brně studovat.

Co vy osobně považujete za největší úspěch?

Těžko se hledá jediná věc, kterou bych označil za největší úspěch. Tým jako celek si prošel za posledních pár sezón razantními změnami. Některé byly iniciovány mnou, výsledek je vždy práce celého týmu. Jsem opravdu hrdý na to, jakým způsobem jsme se postavili k výzvě stavby elektrického a spalovacího auta zároveň, myslím že se mi podařilo jako úplně prvnímu vedoucímu sekce elektrického pohonu sestavit tým schopných lidí, kteří jsou hladoví po úspěchu stejně jako já.

Jste dosud nejmladším vedoucím týmu v jeho historii. Jak jste se k tomu dostal?

Už v prvním roce mého studia. Nejvíce mě zaujala komplexnost tohoto projektu a obrovský potenciál týmu. Nejdříve jsem se připojil do sekce Electronics a pracoval jsem na projektech na spalovací formuli. V průběhu mé první sezóny jsem se snažil naučit co nejvíce věcí od všech sekcí a porozumět autu jako celku. Další sezónu jsem dostal na starosti nelehký úkol, a to začít s vývojem elektrické formule. Začínal jsem s naprosto prázdnýma rukama. Musel jsem sestavit tým, který by měl odvahu se do toho pustit a také partnery, kteří by v nás věřili a podpořili nás. Po konci druhé sezóny jsem vedení sekce elektrického pohonu předal následovníkovi a stal jsem se pro tuto sezónu nejmladším vedoucím týmu v jeho 10leté historii a zároveň prvním vedoucím z fakulty elektrotechniky. Funkce je ale z velké části také manažerská. Bez sponzorů a partnerů by to nešlo.

Jak vznikla vaše spolupráce s Gatemou?

Byli jedni z prvních, kteří v náš projekt elektrické formule uvěřili a podpořili nás. Dnes v Gatemě vyrábíme expresní desky a všechno můžeme zkonzultovat i s jejími odborníky, což se nám hodí. Dnes má Gatema statut „zlatého partnera“, který umožňuje chod a další rozšiřování týmu. Tento statut s sebou přináší také výhody jako například zapůjčení simulátoru a ukázkovou jízdu formule na akci partnera, jako je například zaměstnanecký den.  

  

Zajímá Vás k tématu více?

Spojte se s našimi odborníky.

Ondřej Vařeka

marketing Gatema PCB

marketing@gatema.cz

OBSAH příspěvku

Sdílejte článek

Další příspěvky v kategorii

Všechny články
04.10.2024
Interview

Gatema PCB řídí výrobu s pokročilým plánováním BERGHOF Adaptive

Společnost Gatema PCB, přední evropský výrobce desek plošných spojů a prototypů DPS s třicetiletou...
08.04.2024
Interview

Certifikace podle normy AS 9100D

Gatema PCB nedávno úspěšně absolvovala certifikační řízení kvality podle normy AS 9100D, čímž splnila...
20.12.2023
Interview

I VE SLOŽITÉ DOBĚ FUNGUJE GATEMA HOLDING VELMI DOBŘE

V našem rozhovoru s Františkem Vlkem, majitelem holdingu Gatema, jsme prozkoumali průběh letošního roku a zeptali...